marți, august 31, 2010

Nucile indiene de sapun si utilizarile lor domestice

Spre rusinea mea trebuie sa recunosc faptul ca am inceput sa ma interesez de subiectul bio-organic abia la inceputul maternitatii. Pana atunci ma interesa mai mult latura ecologiei decat celelalte aspecte. Si tot scormonind in cautare de informatii despre produsele bio si ecologice pentru spalat am gasit ceva informatii despre nucile indiene de sapun (Sapindus mukorossi). Mi s-a parut o chestie prea geniala ca sa fie adevarata. Apoi am descoperit ca, pe forumul Super Parinti, se desfasura o campanie de testare Nuci de sapun si m-am inscris si eu ca potential testator. Am fost selectata si cei de la Nuci de sapun mi-au trimis nucile spre testare.
 In numai cateva zile am primit un colet ambalat ingrijit al carui continut arata asa:



Dupa cum vedeti pachetul continea un ulei esential de rozmarin (alesesem eu esenta), un saculet de in pentru folosirea nucilor in masina de spalat, o punguta de hartie cu 250 gr nuci de sapun sparte in jumatati, o carte de vizita si un pliant despre nucile de sapun. Mi s-a parut o prezentare foarte frumoasa pentru ca nu s-au limitat la trimiterea esantionului de nuci ci au adaugat si lucruri utile ca saculetul de in, ceea ce arata o atentie deosebita pentru exigentele clientului.
Continutul pachetului l-am folosit ca:


Detergent de rufe



Am folosit mai intai nucile pentru spalarea rufelor in masina automata. Am urmat instructiunile de pe site-ul Nuci de sapun si am introdus in saculet 10 jumatati de nuci si am spalat rufe albe la 60  de grade. Am adaugat in compartimentul pentru balsam al masinii de spalat 20 de picaturi de ulei esential de lavanda pentru miros si doua linguri de bicarbonat de sodiu alimentar in compartimentul de detergenti ca inalbitor. Rufele erau curate dar nu de un alb stralucitor. Petele mai evidente nu au disparut insa per ansamblu sunt multumita dat fiind faptul ca este un detergent 100% ecologic. Cred ca voi incerca sa gasesc sare inalbitoare pentru rufele albe. Pentru spalarea rufelor colorate cred ca nucile sunt ideale daca folositi programul de spalare mai lunga la 40 de grade.
Dat fiind faptul ca si eu si micuta Maria  suntem alergice la detergenti, la unii mai mult la altii mai putin, va pot spune ca nu am avut nici o reactie dermatologica la contactul cu rufele spalate cu nuci. Deci pentru noi este un mare plus. Il recomand mai ales celor care sufera de dermatite de contact si dermatite atopice.

Sapun solid

Si pentru ca am vorbit mai sus de petele de pe rufele albe eu de obicei folosesc un sapun de rufe homemade care contine  nuci de sapun si scoate petele cu succes daca este folosit inaintea introducerii rufelor in masina de spalat.

Solutie concentrata din nuci de sapun



Si pentru prepararea acestei solutii am gasit reteta tot pe site-ul Nuci de sapun. Am folosit doar 500ml de apa in care am fiert 10 nuci de sapun pana a scazut la 400ml pe care i-am impartit in patru sticlute de 100ml  si le-am folosit ca:

Sampon


Am folosit solutia amestecata cu un galbenus de ou. Am aplicat-o pe parul ud, masand usor. Nu face absolut deloc spuma, ai senzatia ca nu te-ai spalat. M-am clatit nedumerita asteptandu-ma la un dezastru dupa uscare. Insa am ramas placut surprinsa, sa constat ca parul era curat. Poate ca nu era foarte stralucitor si un pic rigid dar era curat. Nu cred insa ca voi mai repeta experimentul.

Sampon pentru caini

Am folosit solutia concentrata in care am pus 5 picaturi de UE de tea tree si 5 picaturi de geranium. Am aplicat pe toata blanita si m-am ajutat in zonele mai murdare cu sapunul pe baza de nuci. A iesit destul de curatica Mona mea si mai ales acum are un strat de protectie antiparazitar datorita nucilor si a uleiurilor esentiale.

Detergent de vase

A treia sticluta de solutie concentrata am amestecat-o cu un plic de bicarbonat, zeama de la o lamaie si niste fulgi de sapun homemade. Am amestecat bine si am folosit-o ca atare. Spala bine, degreseaza  suficient si lasa vasele parfumate a lamaie. Apoi mi-a venit o idee pe care o voi pune in aplicare cat de curand. Sa fierb nucile intr-o cantitate mica de apa atat cat sa fie acoperite doar. Apoi, cand s-au inmuiat si s-a eliberat saponina, sa le macin in blender pana devin o pasta. Cred ca asa se vor pastra mai mult si vor fi mai eficiente pentru spalarea vaselor.

In concluzie nucile de sapun mi se par o resursa infinita pentru economia domestica dat fiind faptul ca sunt extrem de versatile ca si intrebuintare. Pentru o mama sunt cu atat mai interesante pentru ca astfel puteti elimina toate produsele de curatare atat de toxice pentru copii.
Alt atu al nucilor este ca sunt economice si intr-o perioada ca aceasta cred ca toti suntem interesati sa economisim. Cum? Pai hai sa facem un calcul simplu: dintr-un kilogram de nuci de sapun care costa 49.00 ron aici , puteti prepara atat detergent de vase cat si degresant pentru diferite suprafete folosind doar 100 gr pentru o luna. Pentru spalatul rufelor folositi cam 300 gr in stare bruta. Deci un kilogram va ajunge in jur de doua trei luni, in functie de necesitati. In trei luni adunand costul detergentului de rufe clasic, detergentului de vase, solutiei de spalat geamuri, solutiei pentru spalat pe jos etc.. mie imi rezulta un total de 90 de ron. Deci.... va las pe voi sa faceti aceleasi calcule.
Si nu in ultimul rand sa ne gandim si la binele planetei noastre cam obosite si la viitorul copiilor nostri caci folosind solutiile pe baza de nuci de sapun nu deversam in apele menajere nici un gram de produse toxice.
Multumesc celor de la Nuci de sapun si Forumului Super Parinti ca mi-au dat ocazia sa descopar  acest produs minunat al Mamei Natura.


2 comentarii:

Meda spunea...

Salut,
eu am facut decoctul mai concentrat, 10nuci (= 20jumatati de coaja) la 300ml apa dupa reteta din prospect iar ca sampon s-a dovedit a fi bun pt parul gras :)
toate cele bune,
Meda

CriticoMamica spunea...

Merci pentru pont Meda. Voi incerca si eu o solutie mai concentrata.

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...